disable right click

like comel

moving tab

Friday, January 14, 2011

Ikan keli masak sambal Dieranadiera nyam2~



Eeeiiy.. penatnya arini ! mane taknya seba serbi saya kne buat (kerja uma la pe lagi) macam bese la.. tme aku cuti xkje nie.. puan mariani serahkan segala  tugasan harian die pada aku..! haiyaa..! so pagi2 den da bagun,, wat kje..  xbley dok relaz tme2 cuti nie.. kne  wat kje kalu xnk kne memetir! Adoi.. saya tak mengeloh okeh!~  tp kan korang kerja paling best y aku suke buat adalah memesak ! Haha.. suke bab2 memasak nie.. xpayah disuruh autometik ade di dapo.. yeaahh!~ 



Korang cakap la nk makan ape.. dari xbersantan smpai bersantan2 nie.. sume aku reti! Ceit! Berlagak pulak minah nih! Haha.. yela korang aku da di ajar memasak sejak umo 12 tahun lg tau.. almaklumlah ank ppaun y sulung dlm adik bradik.. so ilmu masak memasak nie diturunkan pada aku... huu.. T__T beruntung ko leeya xbersusah payah.. L heee.. jeles sekejab! 


Eee… da la membebel pulak… hehe.. sebenya saya nk berkongsi resepi kt korang nie.. yeye.. xpyh nk cument pape.. saya tau smbal ikan sume org reti kan2.. tp ikan keli bkn ikan bese okeh!

Bahan-Bahannya :P 


- Ikan keli 
tuk mengetahuan korang.. ikan keli leceh ckit nk basuh ia..
kne basuh ngn kapo, sedkit garam n asam jawa..
kalu xbau knyir + berlendir  eeeewuukk!


Bawang merah + putih + halia
suke hati korang la nk letk bape biji pon..
lagi banyak bahannya lagi sedap kot.. 


Bawang2 tadi tu di tumbuk smpai lumatnye pakcik2 makcik2 
sekelian.. ^____^


Kemuadian Ikan keli sudah bersih tadi tu kita gaulkan mereka dengan
serbuk kunyit dan sedikit garam.. 


yeeaaahhhh!~ saya da goreng pon mereka!
perlu ingtye rakan2.. slowkan api gas tu.. sebabnya
ikan keli ni ble di goreng akn meletup2.. isshh2!
bahaya tau..


YEAAHH~! Suda siap di goreng!


 Lada mesin diperlukan..
yela kata nk masak ikan keli sambal..
lada ni wajib ade hokeh!


Kemudian.. cik diera tumiskan bahan2 yang ditumbuk2 td..
slowkan api gas jugak.. takot hngus pulak kan.. 
tumis sampai gareng ye ..


Kemuadian masokkan Lada tadi.. 
Goreng lada ini sampai gareng jgk!


okey... cik dira suka masukan asam jawa ble wat smbal..
sebabnya.. ia kan tumbulkan rase masam manis gitu.. 
tapi terpulang la pada selera korang eh.. 
ade org gntkan dengan belacan pon bley.. ikot korang la..

so ble da masukan air asam jawa dlm smbal td..
masukkan la sedikit serai n daun kunyit.. untuk menaikkan
bau masakan itu.. secara tidak langsung bley menaikan selere korang..


yeaaahh!~ akhirnya! nyam3.. selere xkorang tgk?
fuhh! ni lom lg korang rase.. hehee..
sedap beb! tgk la sape masak! ( ya allah riaknya!)

okey itu saja! sory gamba saja..
next tme saya mtk pertolongan leeya tok rakamkan video tok saya.. n post kt blog
hahaha.. adoi mcm gud2 je diera ngek nie!


Dieranadiera yang bajet bagus~ :

eh2 prasaan x takde pic saya dalam post kali ini?
hahaa.. saya lom mandi lagi tme masak tadi..
gler nk ltk pic saya lom mandi..??
gerenti la buruk gler!

No comments :

Post a Comment