disable right click

like comel

moving tab

Monday, January 27, 2014

Talasemia & HIV Test

Ketakutan yang menjadi igauan sudah berakhir dengan selamat.. -- Ni tajuk kecil.. Waktu dah semakin hampir macam mana aku mengelak pon akan tetap kena jgk.. Disebabkan dah tak tahan dengan bebelan budak johor dengan pasrah aku menadah tangan untuk dicucuk cucuk =.="

Sejak pagi sampai ke petang tadi aku kumpulkan kekuatan dan semangat dengan ditemani kak mina.. Thnks kak..  Fon dah penat berdering. Aku tak angkat -- silent. Budak johor kol nak pastikan aku pergi test HIV arini.. =.=" sampai je kaunter, abg tu kasik mood aku down! " ok dik ni ada bilik yang kena test.. Bilik 4 kena amik darah ya. Jarum boleh tahan panjang. Lps tu ke makmal cucuk lg.. ( dalam hati aku pesal asik ctr pasal jarum ni.. Oke sempat kot nak kua balik ni) "kak mina tak jadi test la.. Balik la esok la test.. " belum sempat nk terus abg tu dah jerit " eh eh dik ke kiri ek bukan teruss! Masuk kiri masuk kiri" hammm.. Kantoi. Redha..



Sebelum itu isi borang terlebih dahulu..


3 bilik yang aku kena redah :-

Bilik A - chek ketinggian, Berat, tekanan darah.
-- lepas berat ditimbang, tinggi diukur, time tok chek tekanan darah pulak.. Ok terkejot.. Nurse tu cakap tekanan darah aku tinggi.. 4 kali chek.. "Awak nebes ea? Tinggi sangat ni.. Relaz k.. Ni last sy chek" ( sambil raba raba tangan aku) "sejuk tangan.. Ok la ni tak bape tinggi.. " (catit)







Bilik 4 - amik Darah
-- Masuk dengan redha -- "nurse nurse kasik bius dulu nurse" "ok2 ni fstime ke kne cucuk?" " ye nurse ni fstime sy amik darah.. bese kalau sakit macam mana pun baik sendiri " "haissh pengantin ni nanti pregnt lagi banyak kena cucuk.. Kira ni permulaan la bg awak, awak tau sy amik darah untuk apa? Ok saya terangkan sikit.. Tujuan sy amik darah ni nak chek talasemia.. Katakan awak dan tunang awak ada talasemia, kami tak galakan kamu berdua berkahwin ya. Nanti awak boleh search apa itu talasemia dan kesannya.. Glupp! Aku dah nampak jarum.. Belum sempat nak tarik nafas .. Aaaaaa! *jerit* akibat dari jeritan tersebut, budak2 yang tga tunggu giliran melalak nak kua bilik.. Hahaha.. "Awak tgk budak2 dah takut tgk awak jerit" sory dik memang sakitt.. Satu tiub penuh darah aku je..




Lepas azab.. =.="


Makmal 11 - chek HIV dan gula dalam darah.

-- " Ok awak sy nak chek HIV dan Gula dalam darah ya. Mintak jari kanan.. Sy nak cucuk sikit. "Eh eh encik td kt bilik 4 sy dah amik darah dah.. satu tiup penuh *dengan semangat* sy rasa boleh amik darah tu sikit encik nak pakai sikit je kan?" "Eh mana boleh tu test Talasemia.. Ni test HIV pulak.. Tak sakit pon rasa macam kne stepler je.. (Gelak jahat) =.="



Ok memang rasa macam kena stapler =.="



Sebenarnya ada lagi 2 bilik yang aku tak cerita.. Bilik kaunseling dan bilik docter.. Tu bese2 je. Aku bernasib baik pergi dah petang dorg pun dah mood nak balik kot so aku terselamat.. Lallaaa.. Dan keputusan ujian tersebut aku bebas dari Talasemia dan HIV. Alhamdullilah ^__^










Aku fobia dengan jarum... Errkk cukup terseksa untuk hari ini..









No comments :

Post a Comment