disable right click

like comel

moving tab

Thursday, October 3, 2013

Suplement bukan ubat..


Ramai yang salah pengertian dan samakan ubat dengan suplement yang ada di pasaran.. Tp tak semua lah berfikiran macam tu.. Bagi aku suplement ni sgt penting dalam kehidupan seharian aku.. Bukan aku makan saja saja.. Org kata makan suplement ni untuk cantik.. Tp bagi aku more pada kesihatan dalaman.. Kita berusaha dan mencegah daripada merawat bukan? Kalu dah takdirnya kita dapat penyakit sekurangnya tak terkilan kita sudah berusaha sebaik mungkin.. Itu pendapat aku la.. 

Btw aku dah amalkan makan suplement dr aku sekolah lg.. Masa tu tak tau kepentingan suplement.. Smpai kena paksa2 mkn dengan mak.. -_- masa tu aku pernah tanya mak.. "Kenapa kena mkn ubat ni mak?" Mak cakap " kamu taknak makan sayur kne la makan ubat (vitc) dan mak ckp nnt tak takut makan ubt.. So setiap pagi nk ke sekolah mak dah sediakan siap2 atas meja makan selepas breksft.. Tu dah menjadi amalan aku tiap hari.. 

Bila dah besar ni baru aku tau kenapa aku kne paksa makan vitamin.. Hahaa.. Ohhh rupanya nk lengkapkan makanan harian aku 1 tertinggal dlm pyramid makanan iaitu sayuran! Aku dr kecik mmg tak makan sayur.. apa  jenis sayur pon mmg tak makan.. Bukan benci pada sayuran.. Tapi xlalu kt tekak ni.. Nak buat mcm mana.. Hahaa.. Patut la mak ckp .. "Nak besarkan kau ni bermodal" -_-

Sambung lg.. (Maaf aku mmg suka membebel) dan menjadi alasan yang kukuh aku kena makan suplement disebab kan kulit sensitiff ini lah.. -_- sgt sgt sgt sensitif! Mandi water world kalu tak mandi betul cmfm kulit merah merah gatal2 kua biji halus.. 1 bdn! Aku tak suka bila berada disituasi itu. Kne air kotor pon jadi masalah..lg 1 Kulit bahagian leher aku alah pada emas.. Emas 916 mmg tak boleh pakai.. Kalu aku pakai pada leher lama2 jadi bengkak dan merah2 .. Doctr dh sahkan aku mmg alah pada Emas.. Tp pelik la pesal kt leher je..  Aku pakai kt lengan ok je.. So korang beruntung la punya kulit org kata "kulit biawak". Thn lasak..! Tapi tidak aku.. 

Bila ckp aku makan suplement dkt kawan2. Dorg pelik untuk apa kau makan diera? Dah oke apa kulit kau nk macam mana lg? 

::: " aku kulit sensitif pulak tu tak makan sayur.. Kt bdn aku ni tak ckup zat y diperlukan.. So aku kne la gantikan dlm makanan harian aku.. Aku tak kan makan kalau bdn aku tak perlukan"

Banyaknya suplement ko makan.. Nnt ssh beranak baru tau.. Eh boleh ke nak mantain smpai ko tua.. Satu hari nnt kalau ko tak kerja boleh ke kau nk beli ni semua.. ?"

:::: suplemnt y aku makan bhn semula jadi.. Doctr pon sarankan aku makan vitamin.. Kawan aku pon cakap docter tmpt kerja dia mkn suplemnt sama brand y aku mkn sekarang ni.. " andai kata esok aku tak mampu lg nk beli semua suplement y aku mkn ni sekurngnya sepanjang aku hidup smpai sekarang ni aku dh buat y terbaik.. Mmg kita tak nampak kebaikannya buat masa sekarang.. Kesannya masa akan dtg .. 


Aku makan suplement mengikut keperluan harian.. Dulu dulu mak sponser beli pon dkt farmasi.. Bila dah kerja aku crik suplement sendiri.. Alhamdullah dah 2 tahun still brand yang sama dan sepanjang 2 thn ni suplemnt yang aku amalkan VitC, VitE, Esp 



2 biji Alfafa dan ESP

Makan awal pagi sebelum brekfst.. Untuk usus dan sebagai detox.. Aku dr bby mmg ada masalah pembuangan air besar, sampaikan mak bawak aku g klinik sbb 1 minggu tak bery.. Doc ckp jgn rsau mmg jenis mcm nie.. Hahaaa.. 




 3 biji vitamin C

Makan selepas sarapan.. VitC ni mmg perlu utk aku.. Sebagai ganti sayur2 yang aku tak makan.. Boleh je gantikan dengan buahan.. Tp bukan selalukan kita makan buah.. Ikot sempat je br makan.. Kalu mkn vitC ni dah tak perlu risau mmg ikot keperluan.. Jgn rsau jika tlebih vitC dlm bdn pon xpe sebab dia akan buang lebihan dlm bdn kita jika tidak diperlukan.. 



GLA + Lechitin selepas 30 min ambil semula alfafa... 


Kebaikan GLA sama dengan kita ambil EPO tapi GLA lebih banyak kebaikannya.. Lechitin aku amik sementara saja bukan dalam 2 thn pengambilan.. Aku br cuba fungsinya untuk buang lemak degil.. Lemak dah bersepah2 sekarang ni..haahaa..



Lechitin + alfafa
Makan lepas dinner.. Sama je fungsi seperti diatas.







Vitamin E
Ambil sebelum tidur.. Alhamdullah  sejak aku mkn vitE masalah kulit makin oke.





Sejak kebelakangan ni  aku mengalami masalah kulit yang teruk bagi aku sepanjang hidup ni.. -_- *ayt kau diera* lepas aku bertunang je tumbuh jerawat kt dahi.. Org kata sebab makeup, ada pulak kata aku stress. Ada pulak kata aku tak ckup tido.. Jalan penyelesaian aku jmpe doctr.. Aku tanya masalah yang aku alami..  Doc tanya dah kawen? Aku ckp belum.. Doc tanya pasal period aku.. Aku ckp ok je cuma lambt 2 3 hari je.. So doc ckp sah la hormon aku tak stabil sebab stres dan tak ckup tidur.. Adoi, pelik apa y aku stress sgt.. Tidur tu dah betul la aku mmg lambt tidur,, sejak2 ni br blaja tidur awal -_- sebelum tu doc sempat gelak kan aku.. "Awak muka takde teruk sgt pon.. Jerawat sikit je dah rsau.." Hmm... -_-" so aku tpaksa amik satu lg suplemnt . GLA untuk stabilkan hormon aku.. Harap 1 bulan ni ada kesan yang baik untuk aku.. Harap sangat.. En. Tunang dah sound dahi mcm kertas pasir.. -_- 





1 comment :

  1. Hahahaha... nk promo jap... nk dptkan supplement mcm diera? hubungi saya FINA 012-6297981 atau follow blog saya
    lovemeladyrinth.blogspot.com

    supplement bukan ubat. penting untuk kesihatan dalaman

    ReplyDelete