disable right click

like comel

moving tab

Tuesday, April 1, 2014

Hari Pernikahan ~

#Throwback

Di hari pernikahan saya.. Detik detik yang dinantikan di sulami dengan perasaan yang --- ehh! Susah nak digambakan dengan kata kata.. Hanya perasaan je yang rasa masa tu. Jasad kaku.
Tak tau la kenapa tiba tiba perasaan nebes tu melebihi perasaan bahagia. Padahal pagi tu siap boleh nyanyi2 lg dlm bilik air.. Gubah sirih junjung di saat2 akhir.. Wat lex wat peace je time tu.. Tapi berubah terus perasaan bila sarung baju nikah.. Kak eza start makeup. Jam dah menunjukan pukul 12.30 t/h. Ya allah lagi beberapa jam je aku nak digelar Isteri

Bila dah nebes air mata mula la nk berair.. Tak memasal kena sound ngn kak eza. "Diera air mata awak ni asid la abis bawah mata" "hah? Yeke kak. Sy nebes air mata autometik berair kak.. Tunggu lps nikah nnt ok la " =.=" benda lain dah tak penting dah. Pujuk hati supaya bertenang tu plg penting.. Hasihh..

Azan zohor dah berkumandang.. Dup dap dup dap.. Tunguuu imam je nak sampai neh. Mulut tak lengkang berselawat.. Kawan2 yang hadir sedikit sebanyak buat hati aku cool.. Dlm pada borak2. Gelak2 tetiba datang imam masuk bilik. Org yang ada dalam bilik diminta keluar . Sang pengantin akan di soal . Aku dah pelik bila pulak si imam ni samapai.... Rupanya si suami dah kena soal dulu.. Warrggh... Dah mcm man in black dtg dengan kuncu2nya. 3 saksi, wali dan imam. Penuhhh bilik..

Aku tunjuk muka palingggg sopan sekali.. Motif ? Bia imam tengok sejuk mata mandang.. Ehh sopan betul ank pakya Hahaaa.. Tp perasaan masa tu aku dan tuhan je yang tahu..

Imam : pengantin perempuan, awak bernikah atas dasar suka sama suka atau paksaan?
Pengantin : suka sama suka.
Imam : awak setuju dengan pernikahan ini?
Pengantin : saya setuju imam.
Imam : ayahnya.. Cuba syahadah dan maksudnya,
Ayah : ...... (Mengucap)
Imam : istifar
Ayah : ....... (Istifar)
Imam : selawat
Ayah : ..... (Selawat)
Imam : Al fatihah
Ayah : ......( alhamdullah . Dipemudahkan.. )

Tiba giliran aku pulak.. Air mata dah bertakung =.="
Imam soal sama soalan macam ayah td.. Dan dapat dijawab dengan lancar walaupon suara tengelam timbul . Hahaaa. Dan perkara yang tidak dapat lupakan smpai skg, disebabkan itu jugak jadi bahan gelak dorang yang menyaksikan soal jawab tersebut di luar bilik yang terbukak luas itu =.="

Imam : siapa wali awak?
Pengantin : ayah.
Imam : siapa nama ayah awak?
Pengantin : yahya bin mohamad
Imam : awak akan dinikahkan dengan?
Pengantin : Imam. ( sambil ibu jari menunjuk ke arah imam)
Imam : hah? ( muka pelik tahap xtau nk gambakan)
Pengantin : iya dengan imam rosli. ( dengan keyakinan yang tinggi)

Dalam pada itu.. Ayah tepuk dahi sambil geleng kepala. Aku jadi blur terus.. Dorg yang menyaksikan berbahak2 gelak. Aku eh?? Pesal? Apa yang salah? Imam muka bingung? Aku? Lagi la berganda. Lepas dari itu..

Ayah : angah... Nak nikah dengan sapa? Siapa bakal suami kamu?
Pengantin : owhhhhhhh... (Dengan nada tinggi sambil hembus nafas) dah tentulah mohd nor azrin bin abdul razak * muka selamba badak mcm tak bersalah.
Imam : ok. Awak sign borang ni. Lps sign ikot sy kedepan untuk akad nikah.
Fuhhhhh.. Lega abiss! Walaupon pada masa tu ada suara2 manusia yang dok gelakkan aku -- jadi hairan. Apa ni! Tak klaka kot. *Bentak dalam hati.


Bakal Suami ku -- pandang tepat ke arahnya


Bermulalah sesi akad nikah. Bakal suami cool je. Tapi mata tak pandang depan . Tunduk je, mulut kemang kamit. Hahaa.. Masa tu hati berkata "ya Allah dihadapan ku.. ini kah suami ku? Ini ke imamku? Ini ke bapa kepada anak anak ku? -- tutup mata. Kemudian -- buka mata. "Alhamdullilah.. Ya allah engkau sebaik baik pencipta.. Jodoh yang engkau kurniakan kepadaku.. Terima kasih ya allah beri kesempatan untuk aku rasa nikmat kebahagian berumah tangga dengan insan pilihan. -- sambil tenung suami

Imam : "Mohd Nor Azrin bin Abdul Razak, aku nikahkan dikau dengan Nurul Nadhirah binti Yahya yang telah berwalikan kepada saya dengan Mas kawenya satu ratus ringgit tunai. "
Pengantin : "Aku terima nikah Nurul Nadhirah binti Yahya dengan mas kawenya satu ratus ringgit tunai. "

SAH!

Alhamdullilah....! Bila imam kata sah diikuti dengan saksi. Darah berderau turun ttbe.. Badan menjadi panas serta merta.. Syukur dengan sekali lafaz aku sah menjadi isteri kepada insan pilihan hati ^_^
kini tiba masanya tugas suami untuk baca taqlik. aku dengar dengan teliti setiap butir perkataan yang disebut. selesai baca taqlik tugas ayah pulak buat pengakuan penyerahan anak perempuannya kepada menantunya.. part ni la paling sedih.. bila time mak pulak.. dah berjurai air mata.. dah tak boleh tahan sebak bila mak tersedu sedu sambil baca.. warrgghh.. tak suka time ni!! mak tak abiskan bacaan dia terus pas pada imam. oke. tiba time aku lak baca --- ucapan terima kasih pada mak ayah sepanjang aku hidup berakhir dengan sebuah perkahwinan kini terlepaslah segala tanggungjawab mak ayah dan akan dipertanggungjawabkan sepenuhnya oleh suami.. sob.. sob.. ;'( -- selesai baca penyerahan tanggungjawab aku terus peluk mak.. nangis sepuas puasnya.. sampai tak boleh contral hingus leleh kt hidung. hahaa...

Dengan muka yang comot akibat dari menangis td... sang suami menyerahkan mas kawen tersebut .. teruss snap snap.. padahal bawah mata dah macam panda. hitam kena air mata. aku dah tak kuasa. lantak. bila tengok cermin baru perasan. mak aihh! teruk beno dh. oke touch up makeup.


 tak peduli! janji gambo cantik



Sesi menyarung rantai batal air sembahyang





















muaahhh! kau cinta Halal ku..








tak payah zoom. mmg tak nampak. hahahhaaa..








ini jelah pic yang ada dlm ipad ni.. saat2 bahagia mcm ni aku boleh lupa nikon D90 =.="






Bersama mak ayah dan mak abah ^__^






my luvly kazen -- belah ayah





my luvly kazen -- belah Mak.



Lepas abis sesi bergamba bersama keluarga.. terus tuka baju untuk persalinan pulak..
tak sempat nak makan.. =.=''



ini satu je yang ada.. org yang pegang ipad sibuk mentederah..
3 persalian
* india
* kimono
* jawa.
tunggu pic dari fotogfer.. =.="




fuhhhh..!! lengguh menaip
Saat saat yang bahagia yang akan sentiasa tersemat dalam ingatan..
Luv u till Jannah B. 
Moga kita kuat menepuh dugaan yang akan datang bersama sama.










No comments :

Post a Comment