disable right click

like comel

moving tab

Thursday, December 12, 2013

Be +

Bersangka baik sesama manusia.. Itu mmg dah diterapkan oleh mak ayah sejak kita kecik lg.. Dalam apa bentuk sekali pun dari segi perlakuan, percakapan.. engkau kne positif dlu, baru hati tak berapi, --tak memasal org yang tak bersalah kau maki hamun.. Cakap tak berlandaskan bukti yang kukuh, dosa kering kau dapat..



Perkara seumpana ini akan berlaku di mana mana tak kenal siapa mangsanya.. Pada aku ini perkara biasa.. Dah lali dah, merata rata orang mcm ni ada kt malaysia.. fikiran negatif manjang.. Tak guna akal fikiran yang waras bila bertindak.. Parahhh..makin teruk, dan ada sebilanganya percaya 100% apa yang di sampaikan.. --- sebaliknya takde pon apa yang dia percaya tu berlaku, itu dipanggil " fitnah"



Terbaru ------- status FB.. Tangan aku gatal dok menaip perkara yang dah tentu tentu akan mencetuskan perasaan yang kurang menyenangkan dan mereka mula terasa hati dengan apa yang  aku sampaikan.. -- silap aku


Kita nie manusia biasa, aku mudah semak dengan benda yang sama.. Tak tau la org lain .. -- aku jarang on FB.. Biasanya online nk tgk perkembangan dunia semasa.. (aku like page yang banyak memaparkan isu semasa baik dlm malaysia mahupun luar nagara..) --- mmg jenis yang malas nak selak surat kabar.

Dan bila aku on FB benda yang sama berulang kali keluar dekat wall aku.. Kerap kali, asal online je status dia. Asal online je status dia.. Satu kerja pulak nk kne roll ke bawah.. Penat. Letih benda yang sama setiap kali on FB... Yela.. Aku takde hak nak mempertikaikan apa yang kau nak post.. Bil tenet , lektrik bukan aku yang bayar.. --- mmg... tapi semak la.. Tak pernah terfikir ke setiap status yang ko post tu akan ke wall org lain? Tak ke tu menganggu? --- yela aku takde hak nk mempertikalkan tu facebook ko suka hati la kan..


Seperti sedia maklum, orang tak akan pernah faham kita, melainkan diri kita sendiri.. Bila kita buat ini, kita cakap tu mereka akan sangka lain.. "sikap yang tak pernah ada" --- bersangka baik. Di katakan kita ni dengki dengan kebahagiaannya .. Iri hati dengan ke ada adaan dia.. Tolonglah.. Kita ni tak suka terus block.. -- jangan pertikaikan.. Bukan sebab dengki apatah lg nk iri hati.. Kalu rasa menyesal kenal dengan kita pon tak kesah.. Tp tlg jangan ada adakan cerita yang tak sedap di dengar.. -- pantang aku.


Tak pe lah.. Bersangka baik jela.. Sejak kebelakangan azrin selalu tegur sikap yang ada pada diri aku.. I'm not a perfct person.. "Kamu plz la kurangkan sikap suka melenting tu nnt org benci" "kamu kurangkan perasaan negatif terhadap org.. Bersangka baik tu jadikan amalan" " kamu jangan taman sifat benci pada org.. Maafkan semua org sebelom tidur" hari hari.. Dah jadi makanan harian.. Perkara yang sama di ingatkan berulang kali.. Tak bosan tu nasihat yang berguna aku simpan dalam hati sampai bila2..






Aku mmg suka selitkan gamba dalam setiap penulisan..
Walaupon takde kene mengena dengan hal yang diperkatakan.. --  sila bersangka baik oke!















No comments :

Post a Comment